Jdi na obsah
Jdi na menu
V celém dílku se pokusím shrnout pohnutou historii CS u nás, která by vydala na několik článků daleko většího rozsahu než je tento. Proto mi prosím nemějte za zlé, že jsem stručnější než by se slušelo. Pravěk Counter-Strike byl v dobách svého vzniku (a během značné části betaverzí) zcela jinou hrou než nyní. Změna nebyla jen ve skákání, toliko kritizovaném ve verzi 1.4 ale víceméně v celém systému hry. Po mapě jste se mohli pohybovat rychleji než v současnosti, takže trefit někoho na dálku nemuselo být vůbec jednoduché. Zbraně se taky chovaly úplně jinak, konkrétně byly daleko méně přesné u dnes tolik oblíbené "full auto" střelby. Stejně tak se málokdo mohl pochlubit pravidelným rozdáváním headshotů a skoro nešlo dát HS v pohybu z automatické střelby. Stejně tak se každý hráč musel spokojit s menším počtem zbraní a map. Komunita tehdy vypadala úplně jinak než dnes. Většinou ji tvořili vysokoškoláci unavení Quakem a několik málo modemářů, kteří se k CS dostali náhodou. Česká scéna jako taková neexistovala, dost lidí hrálo v zahraničí nebo na soukromých serverech. V těch dobách bylo hlavní starostí modemáře sehnat server s pingem pod 400, a ukázkou vybroušeného skillu bylo, když hráč v souboji přepnul z kalacha na Desert Eagle. Naštěstí se brzy začaly objevovat první české tehdy ještě cracknuté (nebylo potřeba HL sériové číslo) servery, matně si vzpomínám na Pařbu a Národ sobě , na nichž seděli pořád ti stejní lidé a atmosféra byla daleko přátelštější. Snad pokaždé když jste dorazili do hry, tak jste potkali nějakého toho známého, ať už z netu nebo z reálu a hraní probíhalo v celkové pohodě. O existenci něčeho jako cheaty se moc nevědělo a mnohokráte diskutovaný bunny hoping byl u lepších hráčů naprosto normální věc. Ač se to bude zdát mnohým nepochopitelné, tak CS starci zažili časy, kdy u nás působilo několik málo klanů a o evropské nebo světové úrovni nemohla být řeč ani v těch nejdivočejších snech. Čas ale nezadržitelně postupoval a ať už se to někomu líbí nebo ne, herní scéna se pomalu, ale jistě začala profesionalizovat. První váhavé krůčky udělali nadšenci ochotní obětovat CS a všemu kolem něj veškerý svůj volný čas a v jejich stopách obezřetněji následovaly komerční projekty. Začátky profesionalizace S profesionalizací souviselo pořádání různých turnajů, z počátku značně chaotických a nesystematických. První pořádný turnaj co si matně vzpomínám probíhal na serveru Pařba (tehdy ne Pařba Mistral), nutno podotknout, že pravidla byla poněkud volnější než dnes. Počet hráčů byl libovolný, ale obvykle nasadil každý tým 4-8 lidí, zkrátka tolik kolik chtělo hrát. Stejně tak výběr map záležel pouze na rozhodnutí klanů, jelikož si každý mohl zvolit všechny oficiální CS mapy a navíc i řadu neoficiálních. V roce 2001 pak přišlo hned několik zlomů, které změnily CS svět naprosto k nepoznání a bez nadsázky nenechaly kámen na kameni. Tyto změny měly jediný společný jmenovatel: profesionalizace herní scény. V roce 2001 Progamers zorganizovali AMD CS ligu, v níž byla odměnou finanční hotovost a to udalo směr všem CS trendům u nás. Po vzoru zahraničních lig se utvořila pevná organizace soutěží s jasně danými pravidly a postihy za jejich porušení. Hráči začali tvrdě trénovat nejen kvůli snaze po lepším výsledku a respektu spoluhráčů, ale kvůli penězům. Ukázala se i stará známá pravda, že peníze kazí charakter a někteří členové tehdejších CZ/SK Top klanů se dali na cheatování. Cheatování na denním pořádku Cheaty zasáhly CS scénu jako morová rána. Kde podvodníci přímo nezkazili hru, tam padlo aspoň podezření a atmosféra na public serverech byla mnohdy velmi bouřlivá. Každý hráč s dobrým skóre slýchal často slovo cheater a podvodník ať už se zakládaly na pravdě nebo ne. Podvodům se administrátoři snažili předcházet jak mohli, ale jak se ukázalo, veškeré anticheaty byly poměrně neúčinné a nezaručovaly bezpečnost na public serverech ani v CS ligách. Kdo uměl s cheaty zacházet, mohl dosáhnout značných úspěchů, ale nutno podotknout, že naučit se s nimi pracovat tak, aby byly impozantní výsledky přčítány skillu a nikoli cheatu naštěstí vyžadovalo dlouhou dobu a podvodníci byli nakonec odhaleni. Zlepšení nastalo až v době, kdy vyšla CS 1.4 s vestavěným anicheatem, který je dostatečně často updatován. Vlna cheatování pomalu ustala, ale smetla s sebou některé elitní české klany (například klan 78, který nedokázal problémy ustát) . Touha po úspěchu však přinášela i svá pozitiva a CZ klany se pomalu začaly rozkoukávat i v zahraničí. V tomto ohledu byl nejvýznamnější klan BlTe a v současnosti se naděje vkládají do neph. Ruku v ruce s postupnou profesionalizací soutěží se profesionalizovaly i klany. Firmy začaly schopné klany sponzorovat a schopní se tak mohou stát ještě schopnějšími. Atmosféra kolem CS se definitivně přeměnila. Ze zábavy se pro mnoho hráčů stala tak trochu práce. Zde asi lze najít jedinou paralelu progamingu a sportu - byznys, jinak je srovnání nejspíš naprosto nesmyslné a zavádějící. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale považovat za sport pohyb dvou rukou po stole je asi celkem směšné. Jak vypadá situace v současnosti? Dnes působí scéna daleko klidněji než dříve. Nezvratný trend profesionalizace a komercionalizace se prosazuje poměrně ztuha, ale přece. Před několika lety byly multiherní klany sponzorované předními domácími i zahraničními firmami sci-fi a dnes máme podobných seskupení hned několik. Stejně tak vlna cheaterů se ztratila do nenávratna, protože riziko odhalení se stalo příliš velkým. Změnu prodělalo i CS a od verze 1.4 mluví mnoho hráčů o lame-friendly hře a dlužno podotknout, že něco pravdy na tom bude. Až příliš často člověk dostane HS tak šíleným způsobem, že je víc než jasné, že schopnosti hráče s mistrovským zásahem pranic nesouvisí, stejně tak pohyb je výrazně pomalejší a skákání taky vykonalo svůj díl práce. Čeho se můžeme dočkat? Na závěr zbývá jen jakási vize do budoucna, ale ta nemusí být vůbec jasná. Podle mě CS pomalu umírá a je jen otázkou několika měsíců, maximálně jednoho roku, kdy se ocitne na okraji zájmu. Condition Zero situaci asi příliš nepomůže, protože se bude jednat o singleplayerovou záležitost, multiplayer bude oproti CS vylepšen pouze několika zbraněmi, navíc docela pochybnými (balistický štít, raketomet) a engine hry je notně zastaralý. Podle mě stačí jediná kvalitní multiplayerová řežba stylem podobná CS a nastane konec. Těžko předpovídat, na jakou hru by se chtěla česká, natož světová herní elita obrátit, ale jedno je jisté - herní svět bude čím dál tím více rozdělen hranicemi. Na jedné straně budou víkendoví hráči a lidé kteří se hraním zkrátka jen příležitostně baví a klany neschopné se prosadit.Na druhé straně herní bohové, lidé s téměř kybernetickými reflexy, kteří se budou věnovat jen a jen hraní. Mezi touto hranicí se budou pohybovat klany, které se snaží prosadit v prestižních turnajích a protlačit se mezi sponzorovanou elitu. Časem se jistě dočkáme i turnajů s ohromným zájmem médií, která u nás podobné události poměrně solidně ignorují. Naopak v zahraničí už existují specializovaná rádia a dokonce i televizní stanice. S raketovým rozvojem Internetu zkrátka hraní pohltí víc a víc lidí a staří pařani budou s trochou nostalgie vzpomínat na "staré časy". Tak takhle vzpomínám na historii CS
Archiv
Kalendář
<< |
říjen / 2022 |
>> |